Windturbines die hoger zijn dan 150 meter moeten voor de veiligheid van het vliegverkeer voorzien zijn van verlichting. Overdag brandt er wit licht, ’s nachts rood licht. De omgeving ervaart het rode licht vaak als hinderlijk, reden waarom de windsector en overheid gezocht hebben naar alternatieven waarbij het licht ’s nachts zoveel mogelijk uit kan. Die oplossing lijkt nu gevonden. E-Connection bekijkt de mogelijkheden van een systeem waarmee signalen van vliegtuigen en helikopters opgevangen kunnen worden en het nachtelijk licht uit kan van de windturbines op en rond de Oosterscheldekering.

Zoeken naar oplossingen

De rode lichten op de windturbines zijn bedoeld voor de veiligheid van piloten die ook ’s nachts mogen vliegen. De lichten zorgen ervoor dat zij van grote afstand kunnen zien dat er hoge obstakels staan. Om die reden moeten ook andere hoge objecten dan windturbines verlicht zijn. Maar de rode lichten zijn ook zichtbaar vanaf de grond. En ze vallen erg op in relatief donkere gebieden, zoals het gebied nabij de Oosterscheldekering.

Omdat de omgeving nachtelijke rode lichten vaak als hinderlijk ervaart, heeft de  windsector in overleg met het Rijk en met luchtvaartautoriteit ILT naar oplossingen gezocht om de lichten zoveel mogelijk uit te kunnen laten. E-Connection is actief bij de gesprekken binnen de sector en met de overheid betrokken geweest. Een van de oplossingen is met behulp van het transpondersysteem.

Verplichte transponder

Naderingsdetectie met transponders gebeurt al in Duitsland. Hierbij herkent een ontvanger bij een windpark de transponder van een vliegtuig of helikopter. De rode lichten gaan dan alleen aan als er daadwerkelijk een vliegtuig of helikopter in de buurt is. Omdat dit systeem veel voordelen biedt boven andere systemen, willen de windsector en de overheid dat deze techniek toe wordt gestaan. Daarom moeten vliegtuigen die ook ‘s nachts willen vliegen sinds 1 oktober 2021 verplicht een transponder aan boord hebben en gebruiken.

Hoe nu verder? Op korte termijn wordt nog een test uitgevoerd om te beoordelen of het systeem goed functioneert en de veiligheid van de luchtvaart gewaarborgd is. Daarnaast zullen nog aanpassingen in wet- en regelgeving doorgevoerd moeten worden en zal de luchtvaartautoriteit per windpark toestemming moeten verlenen.

Paar maanden

E-Connection wil de windturbines van Neeltje Jans zo snel mogelijk voorzien van het systeem, zodat de nachtelijke lichten zo veel mogelijk uit kunnen. Als zich geen nieuwe, onverwachte hordes voordoen, zullen de lichten over een paar maanden ook daadwerkelijk uit mogen.

Zie voor het thema obstakelverlichting ook de website van RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: Obstakelverlichting bij windprojecten | RVO.nl | Rijksdienst